|
|
|
|
|
POZOSTAŁE DZIEDZINY SZTUKI
|
|
|
|
|
W czasach pierwszych cywilizacji, w okresie udomowienia
zwierząt, myślistwo zaczęło schodzić na drugi plan,
aczkolwiek przez kilka wieków stanowiło dodatkowe źródła
zaopatrzenia wojska w okresie wojen i smacznej dziczyzny na
królewskie, książęce i szlacheckie stoły. Polowania
zakodowane w naturę ludzką od czasów prahistorycznych,
zaczęły odgrywać inną rolę. Wykazywały gospodarność
właściciela polowania poprzez ukazanie obfitości zwierza w jego
łowiskach, pokazanie odwagi i męstwa oraz prestiżu władcy. Stały się
miejscem dyplomatycznych spotkań, załatwiania spraw wagi
państwowej i międzynarodowej, nabierania odwagi, kondycji,
sprawności w posługiwania się bronią, także miejscem spotkań
towarzyskich zakończonych fetami i balami w dworskich
salonach rezydencji myśliwskich.
Prestiż organizatora polowań budowany był też przez sprawną
ich organizację, obfity pokot, przepych i zachowanie
kształtującego się już w średniowieczu ceremoniału. Czynniki
te wymusiły tworzenie terenów łowieckich (zwierzyńców),
zatrudnienie wyspecjalizowanej służby, utrzymywanie psów,
koni, budowa urządzeń łowieckich, wreszcie myśliwskich
stanic, które z prostych kilkupokojowych kwater
przekształcały się w zamki i pałace myśliwskie, a niekiedy w
wielopokoleniowe rezydencje królewskie (Wersal, Aranjuez).
W średniowieczu zdominowanym przez chrześcijaństwo
praktykowano ascetyczny tryb życia, ograniczano przyjemności
i zabawy. Polowania dworskie pozbawione były zatem hucznych
biesiad i innych doczesnych przyjemności.
Renesans przyniósł rozkwit życia dworskiego, polowania
reprezentacyjne i uciechy z nimi związane wyszły z cienia
ascetyzmu. Powstawały zamki i pałace myśliwskie, zwłaszcza
na zachodzie Europy. Zapotrzebowanie na wyposażenie wnętrz
monarszych rezydencji myśliwskich stworzyło rynek sztuki.
Zamawiano gobeliny i arrasy, meble i obrazy o tematyce
myśliwskiej, najczęściej nawiązujące do tematyki mitycznych
łowów i ukazujące zwierzynę i polowania dworskie. Zaczęto
eksponować okazałe trofea, a wielodniowe łowy na
terenach przyległych do rezydencji kończyły się hucznymi
biesiadami. |
|
|
Zamki i pałace myśliwskie we Włoszech |
|
|
|
|
Jednym z najwcześniejszych zamków myśliwskich jest Castel
del Monte (Apulia) zbudowany w 1240 r. z rozkazu Fryderyka
II Hohenstaufa (1194-1250). Rezydencja w kształcie wielobocznej wieży i
wewnętrznym dziedzińcem, położona na wzgórzu, miała być
doskonałym miejscem obserwacji ptaków łowczych ich układania
i polowań cesarza (nigdy w nim nie zamieszkał), autora
najbardziej znanego traktatu sokolniczego tamtych lat „De arte venandi cum avibus”. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Na znaczkach i stemplach Castel del Monte |
|
|
|
|
|
|
Palazzina di caccia di Stupinigi – rezydencja myśliwska w
Stupinigi należąca do króla Sycylii i Sardynii Wiktora
Amadeusza II. Autorem budowli jest Filippo Juvara.
Rezydencja powstała w latach 1729-1733. Centralnym punktem
zamku jest ośmiobok, który łączy cztery skrzydła tworzące
krzyż św. Andrzeja. W samym środku pałacu znajduje się
owalny salon, pełniący rolę sali balowej o wysokości całego
pałacu. |
|
Z salonu wychodzi się na ciąg połączonych dziedzińców, które
były charakterystyczne dla włoskiej architektury barokowej. W środku pałacu znajduje się
siedemnaście galerii, które prowadzą do 137 salonów i
komnat. Na elewacji, która zakończona jest balustradą,
znajdują się trzy poziomy okien i pilastrów.
O tym, że budowla ma charakter rezydencji myśliwskiej,
przypomina stojący na kopule jeleń z brązu (Wikipedia). |
|
Zamki myśliwskie we Francji |
|
Zamek Vincennes. Historia zamku datuje się od 1150
roku, kiedy to Ludwik VII Młody (1120-1180) nakazał budowę
kwatery myśliwskiej w lesie Vincennes, na przedmieściach
Paryża. Zapalony myśliwy Karol V Mądry (1338-1380) nakazał
rozbudowę dworu i przeniósł tam swoją oficjalną bibliotekę.
Wówczas to rezydencja myśliwska monarchy przybrała formę
typowego późnośredniowiecznego zamku z charakterystycznym
donżononem (okazała wieża z apartamentami królewskimi), z
której można było zachwycać się przyrodą i obserwować
zwierzynę. Zamek w Vincennes był inspiracją do budowy wielu
szesnastowiecznych budowli tego typu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na karcie
maximum, znaczkach i stemplach okolicznościowych zamek
Vincennes. |
|
|
Zamek Fontainebleau położony jest 55 kilometrów na
południowy wschód od centrum Paryża. Średniowieczny zamek
był ulubionym miejscem pobytu królów, nie tylko podczas
polowań. Z czasem zamek był rezydencją królów francuskich od
Ludwika VII (1120-1180) przez Napoleona III (1808-1873).
Budowla była wielokrotnie przebudowywana, a Franciszek I
(1494-1547) nadał mu styl renesansowy. Zamek Fontainebleau
ozdobiali wieloma obrazami i rzeźbami o tematyce myśliwskiej
sprowadzani artyści z krajów Europy (Włochy,
Hiszpania). Za panowania Henryka II (1519-59) i Henryka IV
(1553-1610) zamek otrzymał wyjątkowo bogaty wystrój
myśliwski (Galerie de Diana de Poitiers i Galerie des Cerfs).
|
|
|
|
Ludwik XIV (Król Słońce 1628-1715) lubił polowania w
Fontainebleau pod koniec lata i na początku jesieni. Łowy
uwieczniane były przez malarza Pierr-Denis Martina. Obrazy o
tematyce łowieckiej malował też François Boucher. 17-19 maja
1717 r. pował tu na jelenie car Piotr Wielki. |
|
|
|
Zamek Rambullet. Zamek utytułowanej rodziny Angennes.
Odnowiony w 1484 r. po wojnie stuletniej przez Jeana II
Angennes - kapitana ochrony królewskiej z dokupionymi
rozległymi terenami obfitującymi w zwierzynę, nabrał
charakteru rezydencji myśliwskiej, gościł na polowaniach
króla Franciszka I. |
|
Funkcję rezydencji myśliwskiej odzyskało Rambullet po
przejściu w ręce Louisa-Alexandre de Bourbon, syna Ludwika
XIV, hrabiego Tuluzy i księcia Rambouillet. Powstały nowe
stajnie i psiarnie połączone z zamkiem podziemnymi
przejściami. Okolica stała się miejscem wystawnych polowań
par force. Tereny łowieckie królów Ludwika XV i Ludwika XVI
wokół lasu Yvelines, niedaleko Rambouillet i ciasnego zamku
Saint Hubert nie satysfakcjonowały monarchów, dlatego w
grudniu 1783 odkupili od swego kuzyna posiadłość Rambouillet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zamek Villers-Cotterêts. Franciszek I (1494-1547)
urzeczony zasobnymi w zwierzynę łowiskami dzisiejszego
departamentu Aisne (ok. 80 km od Paryża) nakazał budowę
zamku myśliwskiego o architekturze wzorowanej na Vinccenes.
Zasadnicza budowa zamku prowadzona była w latach 1528-1532
przez mistrzów murarskich Jacquesa i Guillaume Lebreton. Po
śmierci Franciszka I budowę kontynuował jego syn Henryk II
Walezjusz (1519-1559). W zamku możemy podziwiać wiele dzieł
sztuki nawiązujących m.in. do mitycznych polowań. |
|
|
|
|
|
Zamek w Anet. Zaliczany do zamków nad Loarą został
wybudowany w 1550 roku polecenie króla Henryka II
(1519-1599), który
ofiarował go w dowód miłości swej kochance Dianie de
Poitiers. Portal wejściowy wykonano w formie łuku
triumfalnego na cześć bogini Diany. Na szczycie portalu
umieszczono jelenia i psy myśliwskie, a w tympanonie rzeźbę nagiej
łowczyni, dłuta Benvenuto Celliniego. |
|
|
|
|
|
|
|
Jeleń, psy myśliwskie i posąg Diany zdobiły fronton zamku w
Anet. |
|
|
|
Młodszy od Diany 20 lat król i
jego kochanka polowali lub przechadzali się w lasach Dreux
opodal zamku Anet. Romans Diany i Henryka trwał do śmierci
króla w 1559. Katarzyna Medycejska - w ramach odwetu na
kochance męża - upokorzyła Dianę, osadzając ją w zamku Anet. |
|
|
|
|
|
Zamek
Cheverny. Jeden z zamków Doliny Loary, położony na
południowy zachód od Orleanu i 193 kilometry od Paryża, w
departamencie Loir-et-Cher we Francji. Posiadłość ta od
ponad 600 lat należy do rodziny Hurault i bez większych
zmian zachowała wygląd z XVII wieku. Budowa trwała od lat
20. XVII wieku do ok. 1635 roku. Przypałacowy park ma
powierzchnię 100 ha, a las – 2 tys. ha. |
|
|
Zamek w
Cheverny jest słynny z organizowanych do dziś polowań.
Zwiedzający posiadłość mogą zobaczyć psiarnię, liczącą około
100 psów i salę trofeów (Salle de Trophées) z kolekcją około
2 tys. poroży. |
|
|
|
|
|
Zamek Saint-Hubert. Neoklasycystyczny zamek myśliwski
w Le Perray-en-Yvelines budowany w latach 1755-1758 przez
Ludwika XV (1710-1774). |
|
Początkowo pomyślany był jako skromna siedziba służąca
królowi do odpoczynku podczas polowania. W trakcie budowy
zdecydowano nadać zamkowi pełny kształt z budynkiem głównym,
skrzydłami, stróżówkami i dziedzińcem. Ludwik XVI, z uwagi
na koszty, zaniechał budowy Saint Hubert i kupił pobliskie Rambullet. Zamek Saint Hubert popadł w ruinę i został
rozebrany. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pałac królów hiszpańskich w
Aranjuez (prowincja Madryt), budowany od około 1560 roku na
zlecenie króla Filipa II w początkowych latach
funkcjonowania był letnią i myśliwską siedzibą królów.
W XVIII wieku przebudowany przez Filipa V w stylu barokowym
stał się okazałą rezydencja królewską. |
|
|
|
Imieniem św. Huberta nazywano zamki myśliwskie, jak ten po
lewej wybudowany w latach 1914-1920 r. przez Hendrika
Petrusa Berlage dla Antona Kröllera i jego żony Helene
Kröller-Müller. Wokół zamku leżącym na terenie obszaru De
Hoge Veluwe w prowincji Gelderland (Holandia) właściciel
stworzył ogromny zwierzyniec, a tereny łowieckie obfitujące
w zwierzynę były atrakcją dla wielu znamienitych gości.
Architektura dom myśliwski "Jachthuis Sint-Hubertus"
jest połączeniem różnych stylów sztuki i architektury. Plan
zamku nawiązuje do symboliki legendy o św. Hubercie.
Skrzydła symbolizują poroża jelenia, a wieża krzyż.
Cały budynek jest wykonany z cegły i robi oszałamiające
wrażenie na odwiedzających. Sufity i ściany są bogate w
ornamenty o tematyce hubertowskiej. |
|
|
Zamki myśliwskie w Niemczech |
|
|
|
|
|
|
|
Zamek Lichtenstein. Już pod koniec XIV wieku w
Badenii-Wirtembergii na wyniosłej skale Jury Szwabskiej stał
górujący nad osadą Honau - zamek Lichtenstein, który przez
wieki miał przeznaczenie obronne. Wielokrotnie niszczony i
poddawany odbudowie lub renowacjom spełniał też rolę
siedziby myśliwskiej. Na początku XIX w. Fryderyk I król
Wirtembergii (1754-1816) tereny przyległe do zamku uczynił
lasem królewskim, a zamek Lichtenstein przez kilkadziesiąt
lat był domem myśliwskim i siedzibą władz leśnych. Po
przebudowie rozpoczętej w 1840 roku stał się „bajkowym
zamkiem Wirtembergii”, w którym mieści się muzeum z
imponującą kolekcją broni oraz zbroi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zamek Granitz. Obfitujące w zwierzynę tereny części
wyspy Rugii wykorzystywali członkowie potężnego rodu Putbus,
już od średniowiecza. Późnoklasycystyczny zamek myśliwski
Granitz wzniesiony został w latach 1837-1851 z woli księcia
Wilhelma Malte zu Putbus (1783-1854). Pałacyk myśliwski
Granitz góruje na południe od Binz, w otoczeniu bukowego
starodrzewu. Został on zbudowany w najwyższym punkcie
południowo-wschodniej części Rugii, na wzgórzu Tempelberg
(109 m n.p.m.), gdzie stały dawniej mniej luksusowe domy
myśliwskie. Obiekt, wzniesiony według planów Steinmeyra,
przypomina dwór obronny z czterema okrągłymi narożnymi
wieżami i wysoką na 38 m wieżą środkową (1844 r., projekt
Schinkela). |
|
|
|
|
|
|
Tereny wokół zamku były ulubionym miejscem polowań
europejskiej szlachty i monarchów z królem Prus Fryderykiem
Wilhelmem IV na czele.
W muzeum zamkowym można dziś oglądać bogatą kolekcję trofeów
łowieckich. |
|
|
Pałace Augustusburg i Falkenlust położone są w jednym
kompleksie parkowym w mieście Brühl koło Kolonii. Wybudowane
zostały w miejscu, gdzie arcybiskupi Kolonii posiadali już
od XIII w. zamek myśliwski, zniszczony w 1689 r. przez
wojska francuskie.
Pałac Augustburg był pomyślany jako rezydencja letnia i
myśliwska. Właściciele i goście bywali tu kilka tygodni
latem i jesienią, a myśliwi przez cały sezon polowań.
W latach 1729–37 nieopodal budynku głównego zbudowany
pałacyk myśliwski Falkenlust składający się z gmachu
właściwego, po którego obu stronach znajdują się niskie
przybudówki. Falkenlust, na wzór letniej rezydencji
Wittelsbachów w Amalienburg, posiada na dachu taras
widokowy, umożliwiający obserwację polowań z ptakami
łowczymi. Wnętrza pałacu ozdobiono licznymi obrazami o
tematyce sokolniczej i myśliwskiej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zamek Augustusburg. Elektor August Wettyn (1526-1586)
budując zamek w latach 1568-1572 r. pragnął, oprócz
posiadania siedziby myśliwskiej, pokazać swą wiodącą pozycję
w regionie. Zamek powstał na miejsce starego budynku
Schellenberg, zbudowanego na planie kwadratu w latach
1210-1230. Położony jest na wzgórzu w pobliżu
saksońskich miast Chemnitz i Freiberg. Zamek główny składa
się z czterech narożnych budynków, połączonych łącznikami, z
których jeden wystający stanowi kaplicę z obrazem Lucasa
Cranacha Młodszego. |
|
Pośrodku,
wewnątrz dziedzińca w tylnej, gospodarczej części zamku,
znajduje się 136 metrowa studnia wykopana karnie przez
kłusowników. Wewnątrz zamku urządzono muzeum łowieckie i
ornitologiczne, a myśliwych wita okazała rzeźba myśliwego z
psem, wykonana z piaskowca w 1600 roku przez Conrada Buchau
(1600-1657). |
|
|
|
Zamek Wolfersdorf. Elektor Johann
Friedrich zwany Wspaniałomyślnym (1503-1554) okaleczony w
wojnie szmalkaldzkiej powrócił do Wolfersdorf i zlecił
architektowi Mikołajowi Gromannowi wybudowanie pałacyku
myśliwskiego. Dwukondygnacyjny, w większości drewniany
budynek w kształcie litery L, zbudowany w latach 1548-1550
usytuowany został na wyspie otoczonej wodami jeziora. Józefa
von Sachsen-Altenburg w połowie XIX w. rozpadający się zamek
rozbudował w stylu neogotyckim. |
|
|
|
|
Zamek Kranichstein w Darmstadt zbudował w 1578 r. Jerzy I
Pobożny (1547-1596) landgraf Hesji-Darmstadt. Zamek jest jednym
z niewielu zachowanych zamków myśliwskich zbudowanych w stylu
barokowym. Za czasów landgrafów Ernsta Ludwiga (1667-1739) i
Ludwiga VIII (1691-1768) organizowano w okolicach zamku wystawne
polowania i festiwale myśliwskie, a w budowli stworzono
luksusowe warunki pobytu. Po 350 latach w pomieszczeniach zamku
utworzono muzeum łowieckie. |
|
|
Pałac Moritzburg. Barokowy pałac na sztucznej wyspie,
zlokalizowany został w Saksonii, niedaleko Drezna, a
wybudowany w latach 1542-1546 dla Maurycego Wettyna
(1521-1553). W pierwszej połowie XVIII w. August II Mocny
(1670-1773) elektor Saksonii i król Polski, zapalony myśliwy
słynący z wyuzdanych polowań, nakazał przebudowę zamku oraz
założenie parku i sprowadzenie zwierząt łownych. Król
polował w sąsiedztwie pałacu i organizował huczne polowania
dla zapraszanych na różne uroczystości (koncerty, sztuki
teatralne, bale i spotkania dyplomatyczne) gości. Bażanty do
polowań trzymano w bażantarni w kształcie sześcianu z dachem
w kształcie kopuły o wysokim sklepieniu.
Wyposażenie i zdobnictwo pałacu w wielu miejscach poświęcone
jest dworskiej sztuce polowania. Obrazy łowieckie malowali
najwybitniejsi artyści europejscy, meble srebra i porcelanę
zdobioną motywami myśliwskimi zamawiano w Chinach, Japonii,
Augsburgu i w Miśni.
W pałacu zgromadzono kolekcje poroży, w tym słynnego
sześciosześćdziesiątaka, kolekcję broni myśliwskiej,
obrazów, porcelany i sreber ze słynnym pucharem „Diana w
kąpieli”, wykonanym z chalcedonu w 1704 r. przez słynnego
złotnika Johanna Melchiora Dinglingera (1664 – 1731) i
biżuterii zdobionej grandlami dla cesarzowej niemieckiej
Augusty Viktorii (858-1921). |
Pałac Moritzburg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zamek Altbach zbudowany został w centrum dawnego zwierzyńca
Hohengehren w Badenii-Wirtembergii w rejonie Stuttgartu.
Zamek wybudował prawdopodobnie Eberhard Ludwig von
Württemberg (1677/33). Książę Karol Eugeniusz (1728-1793) i
król Friedrich von Württemberg (1754-1816) rozbudowali park
i zwierzyniec, powstała hodowla psów myśliwskich. W 1839 r.
król Wilhelm I Hohenzollern (1797-1888) zlikwidował
zwierzyniec, a posiadłość sprzedał gminie Altbach, która w
zamku urządziła sobie siedzibę. |
|
|
|
Zamek Gunzenhausen położony jest w środkowej Frankonii w
powiecie Weißenburg-Gunzenhausen na wysokości 420 metrów
n.p.m. |
|
|
|
|
Zamek Göhrde zbudował w latach 1706-1709 elektor Georg I
Ludwig (1660-1727) w miejscowości Göhrde w Dolnej Saksonii, aby
podejmować na polowaniach arystokratów. Zespół pałacowy,
zaprojektowany przez Louis Remy de la Fosse (1659-1726) składał
się z dwóch skrzydeł i trzypiętrowego budynku głównego w stylu
francuskim, zbudowanego na planie litery C. |
W skład kompleksu
wchodziły budynki gospodarcze, psiarnie i stajnie na kilkaset
koni niezbędnych do polowań par force. Przewidziano też
pomieszczenia dla teatru i trup teatralnych. Po objęciu przez
Georga I Ludwiga tronu w Anglii polowania w Göhrde odbywały się
sporadycznie, a zamek niszczał. Ostatnim właścicielem zamku był
zapalony myśliwy cesarz Wilhelm II Hohenzollern. |
|
|
Pałacyk Glienicke położony jest w berlińskiej
dzielnicy Wannsee. Wybudowany około 1682 r.,
najprawdopodobniej przez Charles’a Philippe’a Dieussarta lub
Philipa de Chiese, na zlecenie elektora brandenburskiego
Fryderyka Wilhelma I (1620-1688). Często przebudowywany,
swój obecny neorenesansowy wygląd otrzymał w 1889. |
|
|
Pałacyk
Glienicke należy do grupy pałaców i zespołów parkowych w
Poczdamie i Berlinie wpisanych w 1990 na listę światowego
dziedzictwa UNESCO. W początkach XVIII wieku zatracił swój
myśliwski charakter i służył m.in. jako: lazaret, fabryka
tapet, sierociniec, magazyn. |
|
|
|
Zamek Ludwigsburg zlokalizowano w Badenii
Wirtembergii w regionie Stuttgartu. W XVII wieku w miejscu
dzisiejszego pałacu funkcjonował zamek myśliwski Erlachhof,
słynący z sokolnictwa, spalony w 1693 roku przez wojska
francuskie. Książę Württembergii Eberhard Ludwig (1676-1733)
początkowo planował odbudowę zamku stricte myśliwskiego, ale
wzorując się na Wersalu postanowił wznieść „Wersal w
Szwabii”. Kamień węgielny pod Ludwigsburg położono 11 maja
1705 r. Pałac pomimo rezydencjalnego charakteru pełnił
funkcję siedziby myśliwskiej. Salon myśliwski urządzony w
odrębnym pawilonie, z jego kosztownościami, jest szczytem
barokowej sztuki wyposażenia zamku. W nim książę Ludwik
zwoływał uroczyste zebrania Zakonu św. Huberta |
|
|
|
Zamek Clemenswerth. Zespół pałacowy zbudowany w latach
1737-1747 w pobliżu Emsland Sögel (Dolna Saksonia) dla
Klemensa Augusta Wittelsbacha (1700-1761), księcia
bawarskiego, arcybiskupa Kolonii, wnuka Jana III
Sobieskiego. Zamek składa się z budowli centralnej -
rezydencji elektora, ustawionej na planie krzyża (układ
wiatraka - „molino da vento”) i 8 promieniście wybudowanych
pawilonów dla gości. Układ zamku symbolizuje uprzywilejowaną
pozycję gospodarza i równość pozostałych uczestników
polowania. W pawilonie elektorskim odbywały się huczne
biesiady myśliwskie. Klemens August słynął z wydawania
dużych sum pieniędzy nie tylko na wystawne polowania, ale
również na stroje, metresy i barokowe ceremonie kościelne. |
|
|
|
|
|
|
Zamek Hubertusburg. Zbudowany został w latach
1721-1724 przez króla Polski i elektora Saksonii Augusta II
Mocnego w stylu barokowym. W 1724 zamek dostał od ojca w
darze jego syn August III Sas, który gruntownie go
przebudował w stylu rokoko w latach 1740-1751. Był ulubionym
miejscem jego polowań, urządzał tutaj pełne przepychu
inscenizacje.
W 1739 roku w zamku urodził się królewicz polski, książę
saski i biskup katolicki Klemens Wacław Wettyn. Fasadę zamku
zdobi herb I Rzeczypospolitej. (Wikipedia) |
|
|
|
|
|
|
Zamek
Wörlitz w Saksonii-Anhalt jest częścią światowego
dziedzictwa UNESCO . Zamek Wörlitz stoi w miejscu
zlikwidowanego barokowego zameczku myśliwskiego. Został
zbudowany dla księcia i jego żony księżnej Luizy z
Brandenburgii-Schwedt i miał reprezentować dynastię. Mimo,
że zamek nie zaliczany jest do budowli myśliwskich, tak jak
poprzedni, służył za miejsce, z którego wyruszano na łowy. |
|
|
|
|
|
Zamek Bichenbech położony w Hesji, w okręgu
Hessen-Darmstadt jest dziś siedzibą gminy. Zamek myśliwski
wybudował Ernst Ludwig von Hessen-Darmstadt (1667-1739). Był
to jeden z ostatnich tego typu dużych obiektów wybudowanych
w Hesji. W Bichenbach wprowadzono do kalendarza polowań
polowania par force, popularne we Francji. |
|
|
Zespół zamkowy składał się z kilku budynków usytuowanych
wokół dużego prostokątnego dziedzińca. Budowla stanowiła
obiekt zamknięty. W północno- zachodniej części kompleksu
stał dwór gospodarza, w którym mieściły się pokoje landgrafa
i pomieszczenia gościnne. We wschodnim skrzydle były
stajnie, wozownia, i pokoje służby.
W lasach wokół Bichenbech, na zaproszenie kolejnych
gospodarzy polowali książęta i królowie. W lipcu 1745 r.
Franciszek Stefan, książę Toskanii, późniejszy cesarz
Franciszek I Lotaryński (1708-1765) polował z sukcesem na
jelenie. |
|
|
|
|
Zamek Bad Rodach. Okazały dwukondygnacyjny zamek
myśliwski z czterospadowym dachem w stylu pruskim wybudował
zapalony myśliwy Franz Josias von Sachsen-Coburg-Saalfeld
(1697-1764) w latach 1748/49. Budynek użytkował łowiecko
także następca Franza Josiasa książę Ernst Friedrich
(1764-1800). Od 1874 r. zamek jest własnością miasta, a od
1982 r. mieści sie w nim pensjonat i lokalne muzeum. |
|
|
Pałacyk w Romintach (Jagdhaus Rominten lub Jagdschloß
Rominten), obecnie w obwodzie kaliningradzkim tuż za
polską granicą, zaprojektowali w stylu skandynawskim Holm
Munthe (1848–1898) i Ole Sverre (1865–1932). Rominty,
wybudowane w 1891 r. były oficjalnym terenem łowieckim
cesarza Wilhelma II Hohenzollerna. |
Cesarz w Romintach gościł koronowane głowy i arystokrację z
całej Europy. W otoczeniu drewnianego dwuskrzydłowego
budynku wybudowano w 1883 r. kapliczkę św. Huberta i pomnik
jelenia dłuta Richarda Friese. Służba łowiecka mieszkała w
budynkach wzniesionych w stylu skandynawskim niedaleko
pałacu. Wystrój wnętrz pałacowych, z licznymi na ścianach i
z podwieszanymi trofeami miał charakter wybitnie myśliwski.
Ostatnie polowanie w Puszczy Rominckiej z udziałem członków
rodu Hohenzollernów odbyło się w 1932 roku. Podczas II wojny
światowej w Rominten polowali Herman Göring i inni najwyżsi
funkcjonariusze Rzeszy. |
|
|
Na stemplu okolicznościowym jeleń cesarski
w lasach Rominten |
|
|
|
|
Zamek (dom) Gebelbach położony jest w lesie turyńskim
niedaleko Ilmenau. Zbudowany został w 1783 roku przez
księcia Carla Augusta von Sachsen-Weimar-Eisenach
(1757-1828). W zamku, oprócz myśliwych, gościli znani
naukowcy, pisarze, m.in. Johann Wolfgang von Goethe, Karl
Ludwig von Knebel. Obecnie jest siedzibą muzeum Goethego.
|
|
|
Zamki myśliwskie w Czechach i na Słowacji |
|
|
|
|
Zamek Krivoklat położony jest nad rzeką
Berounką w środkowo-zachodnich Czechach. W pierwszej połowie
XII w. w miejscu drewnianej budowli wzniesiono kamienny
zamek, rozbudowany w XIII w. przez Przemysła Otokara III
(1233-1278). Zamek był wielokrotnie modernizowany, a swój
obecny kształt zawdzięcza Władysławowi Jagiellończykowi
(1456-1516). Rezydencja królewska stała się ulubioną
siedzibą myśliwską, do której na łowy zapraszano ówczesną
arystokrację europejską. Zamek pełnił też siedzibę
królewskiego urzędu łowczego. W zamkowej wieży kolekcja
trofeów łowieckich przypomina o dawnym myśliwskim
przeznaczeniu zamku. |
|
|
|
|
|
|
Zamek Humprecht położony jest w hradeckim kraju
(Czechy) na bazaltowym wzgórzu (330 m n.p.m.) niedaleko
miasta Sobotka. Zbudowany został w latach 1666-1668 na
polecenie arystokraty i dyplomaty Jana Humprechta Černína z
Chudenic (1628-1682), wg projektu Carla Lugaro. Barokowy
zamek pełnił funkcję rezydencji myśliwskiej. |
|
|
|
Zamek Hvezda pod Pragą wybudowano w latach 1555-1556
dla austriackiego arcyksięcia, władcy Tyrolu i Górnej
Austrii, Ferdynanda II (1529-1595). Nazwa zamku wywodzi się
od kształtu podstawy - gwiazdy. Zamek wykorzystywany był do
polowań kameralnych. |
|
|
|
|
|
|
|
Zamek Karlovą Korunę zbudowano w Chlumec nad Cidliną
dla hrabiego Franciszka Ferdynand Kinskiego - kanclerza i
łowczego królestwa czeskiego w latach 1721-1723. Siedzibę
reprezentacyjną łowczego zaprojektował Giovanni
Santini-Aichel specjalista od barokowych budowli.
Zamek nazwę zawdzięcza cesarzowi Karolowi VI, który
odwiedził go w roku 1723, tuż koronacji w Pradze 0raz
kształtowi podstawy przypominającemu koronę królewską.
|
|
|
|
Zamek Kozel pobudowano pod koniec XVIII stulecia na
zlecenie Jana Wojciecha Černína z Chudenic (1745–1816),
łowczego królestwa czeskiego w latach 1784-1789.
Klasycystyczny zamek (Waldschloss) wznosił znany praski
budowniczy Wacław Haberditz. Zamek jest parterowym,
kwadratowym budynkiem z zamkniętym dziedzińcem i
symetrycznie przyłączonymi: kaplicą, ujeżdżalnią, stajnią i
pomieszczeniami dla służby. Zamek był chętnie odwiedzany
przez arystokratów z uwagi na komfortowe warunki
mieszkaniowe i dobrze organizowane polowania. |
|
|
Zamek Zvolen (Zwoleń) położony jest w środkowej Słowacji na
brzegu rzeki Slatina. Pomyślany został jako zamek myśliwski
i letnia siedziba królów węgierskich. Zbudowany z polecenia
króla Węgier i Polski Ludwika I (1326-1382) w II połowie XIV
wieku w stylu gotyckim, z elementami architektonicznymi
włoskich pałaców miejskich. |
|
|
|
W XVI w. zamek
dostosowano do celów obronnych. W zamku na łowy chętnie
zatrzymywał się cesarz Zygmunt Luksemburski (1368-1437) oraz
Maciej Korvin (1443-1490) król czeski i węgierski,
organizując polowania reprezentacyjne w sąsiadującym z
zamkiem zwierzyńcu. |
|
|
|
Rosja |
|
|
Gatczyna to małe miasteczko na południu Sankt
Petersburga, które odegrało ważną rolę w historii
arystokratycznego polowania cesarskiego w Rosji. To właśnie
tam hrabia Grigorij Orłow, faworyt Katarzyny II, założył
swoją główną rezydencję w 1765 roku. Orłow uwielbiał
polowania w okolicznych lasach i zgromadził jedną z
najznakomitszych prywatnych kolekcji broni myśliwskiej w
Rosji. Po jego śmierci w 1783 roku Gatczyna stała się
własnością rodziny cesarskiej oraz jedną z jej oficjalnych
rezydencji.
W drugiej połowie XIX w. Gatczyna stała się centrum
rosyjskich polowań cesarskich. Cesarz Aleksander II
(1855-1881), zapalony myśliwy, przeniósł tu Wydział Stajenny
Dworu (Urząd Łowczego).
W tym właśnie celu w jednej z dzielnic miasta wybudowano
Jegierską Słobodę (Słobodę Łowczego) - zespół budynków dla
wszystkich pracowników urzędu oraz obiektów przeznaczonych
dla psów myśliwskich, ptaków i zwierzyny, na którą polowano.
Gatczyna była ulubionym miejscem zamieszkania cesarza
Aleksandra III (1881-1994), który spędzał tam czas z rodziną
oraz często polował, chcąc odpocząć od spraw państwowych.
Świadectwem tych pasji był Pałac w Gatczynie (obecnie Muzeum
Pałac w Gatczynie), którego wiele pomieszczeń ozdobiono
rozmaitymi trofeami zdobytymi przez cesarzy-myśliwych, a
także obrazami, rysunkami i rzeźbami o tematyce myśliwskiej
oraz bronią z czasów od XVI do XIX wieku. |
|
|
Pałac w Gatczynie |
|
|
|
Carskie Sioło - rezydencja carów, ok. 25 km od
Petersburga z zespołem parkowo-pałacowym.
Najznakomitsza rezydencja w stylu rosyjskiego baroku.
Potężny kompleks założony był przez Katarzynę II na
nierównych i bagiennych terenach pod Petersburgiem, które
otrzymała w 1708 r. od swego przyszłego męża, cara Piotra I.
Obok funkcji reprezentacyjnych pałac stanowił bazę myśliwską
dla namiętnej łowczyni Katarzyny II i wielu członków rodziny
carskiej.
W pobliżu klasycystycznego Pałacu Aleksandrow-skiego z lat
1792-96 wzniesionego dla wnuka Katarzyny II, późniejszego
cara Aleksandra I Pawłowicza założono lesisty zwierzyniec – miejsce
polowań rodziny carskiej. |
|
|
|
|
|
|
|
Rzeczpospolita Polska |
|
Na ziemiach polskich królowie, choć niemal wszyscy polowali
namiętnie, nie posiadali tak licznych i tak wystawnych
rezydencji myśliwskich jak ich "koledzy" w krajach
zachodnich, zwłaszcza we Francji i w Niemczech. Składało się
na to wiele przyczyn: zasobność kasy królewskiej w targanej
wojnami Rzeczpospolitej, brak silnych rodzimych dynastii i
pewności stabilnych rządów, zabory itp.
Pomimo tego, zwłaszcza w okresie panowania Piastów i
Jagiellonów powstawały zamki myśliwskie (Niepołomice,
Przedbórz, Knyszyn) oraz skromniejsze zazwyczaj
drewniane dwory, jak ten w Białowieży. natomiast niemal
wszyscy potężni magnaci (Potoccy, Radziwiłłowie,
Czartoryscy, Sanguszkowie, Zamojscy, Lubomirscy i wielu
innych) oprócz siedzib rodowych, które spełniały
wielokrotnie funkcje łowieckie (gościły uczestników polowań,
posiadały powozownie z pojazdami myśliwskimi, salony
myśliwskie, były miejscem biesiad organizowanych po
polowaniach) budowali w pobliżu pałaców i zamków małe
zameczki lub pałacyki ułatwiające przeprowadzenie łowów
(Promnice, Julin, Pilawin, Dawidgródek). Niestety
filatelistyka nie pozwala na zadowalające pokazanie polskich
siedzib myśliwskich ze względu na brak walorów z tego
zakresu. Przedstawiam kilka przykładów, omówionych już w
dziale "Królewskie łowy". |
|
W Polsce najwspanialszą
królewską rezydencją myśliwską był zamek myśliwski w
Niepołomicach wzniesiony w XIV w. przez Kazimierza
Wielkiego. Chętnie w nim przebywali Władysław Jagiełło
największy myśliwy spośród królów i król spośród myśliwych,
Królowa Bona oraz Zygmunt August, który gruntownie
odrestaurował zamek po pożarze. Zygmunt August sprowadził z
Flandrii arrasy, z których jedna seria obrazowała tematykę
krajobrazowo - animalistyczną. |
|
|
|
Zamek myśliwski w Niepołomicach, rezydencja myśliwska królów
Kazimierza Wielkiego, Władysława Jagiełły, Zygmunta Augusta.
Po prawej arrasy o tematyce animalistycznej w
krakowskiej siedzibie króla |
|
|
|
|
W Knyszynie w
swym myśliwskim zamku Zygmunt August przygotowywał ustawy
łowieckie, z Knyszyna wyruszał na łowy, którez przerwami trwały ok. 300
dni w roku. Dwór knyszyński był jedną z ulubionych
rezydencji Zygmunta Augusta. W czasie jego pobytów w
Knyszynie dwór był ozdabiany arrasami, których monarcha
zgromadził ogółem około 350. (Wikipedia) Po
prawej: pomnik króla
Zygmunta Augusta w Knyszynie wystawiony z okazji
450-lecia leśnictwa, ustanowionego przepisami
królewskimi. |
|
|
|
|
|
Kazimierz Wielki – (1333-1370) |
Przedbórz miejsce ostatniego
polowania Kazimierza Wielkiego. Na znaczku personalizowanym ruiny zamku
myśliwskiego królów polskich. |
|
|
|
Zamek pszczyński był własnością księcia Hansa
Heinricha XI von Pless, znakomitego myśliwego, który
zapraszał na polowania do okolicznych łowisk królów
pruskich, niemieckich cesarzy oraz ich królewskich gości z
całej Europy, a sam Hans Heinrich XI pełnił na dworze
berlińskim godność cesarskiego Wielkiego Łowczego. W
sąsiednich Promnicach ulokowano Pałacyk stricte myśliwski z
pomnikiem ś. Huberta, w którym goszczono myśliwych
podczas książęcych łowów. |
|
|
Kartka pocztowa z serii "Piękno ziemi polskiej" dokumentuje
zabytki architektoniczne, które w większości związane są w
historią łowiectwa na Podlasiu.
1. Dworek Gubernatora w Białowieży. Zbudowany
w 1845 r., od razu zmienił przeznaczenie i stał się
faktycznie, do czasu wybudowania pałacu myśliwskiego,
rezydencją cara i wysokich urzędników przyjeżdżających do
Białowieży na polowania.
|
|
4-5. Pałacyk w Choroszczy. Zabytkowy pałac Branickich
powstały w latach 1745-1764 dla magnata Jana Klemensa
Branickiego na sztucznej wyspie, otoczonej kanałami oraz
25-hektarowym parkiem i zwierzyńcem. Początkowo miał
przeznaczenie myśliwskie i wypoczynkowe. Letnią rezydencję
Jana Klemensa odwiedziło wielu polityków, dyplomatów i
artystów tamtej epoki. Wraz z licznym dworem polował tu król
August III, król Polski.
6. Zamek w Tykocinie. Zamek królewski z XV wieku
położony na prawym brzegu rzeki Narwi w Tykocinie
(województwo podlaskie). W okresie panowania Zygmunta
Augusta, obok głównej kwatery myśliwskiej króla w pobliskim
dworze knyszyńskim, zamek w Tykocinie był miejscem pobytu
króla podczas łowów. |
|
|
|
|
Na kresach w
zamku w Nieświeżu wzniesionym przez Mikołaja Krzysztofa
Radziwiłła w latach 1582 - 1604 r. przez wieki gościli:
koronowane głowy, prezydenci, generalicja, słowem dawny
establishment myśliwski. Polowania w Nieświeżu, zwłaszcza za
ostatnich Radziwiłłów słynęły w całej Europie. |
W Polsce było wiele zamków,
pałaców, i dworów myśliwskich. Jeden z nich w Duninowie k.
Płocka, udokumentowany filatelistycznie, należał do
znakomitych rodzin myśliwskich: Gostomskich, Morsztynów,
Potockich, Biesiekierskich i Ike-Duninowskich. |
|
|
|
|
Od średniowiecza, zwłaszcza w renesansie, w okolicy zamków
królewskich i książęcych lub w podmiejskich lasach.
zakładano zwierzyńce zamknięte. Służyły do polowań, trzymano
w nich grubą zwierzynę m.in. jelenie, łosie, sarny,
niedźwiedzie i żubry. W najlepszych miejscach obserwacyjnych
(wzgórza, skrzyżowania dróg (wizurek) budowano altany,
ambony służące do polowań lub obserwacji zwierzyny.
W Polsce było wiele zwierzyńców, o czym świadczy blisko 30
nazw miast, osiedli i dzielnic miast o tej nazwie. Z
ważniejszych można wymienić zwierzyńce w Ujazdowie wówczas
k. Warszawy, pod Krakowem, k. Zamościa, w Białowieży,
Choroszczy, Albie k. Nieświeża, Wilnie. |
|
|
|
Dzikie konie trzymano w zwierzyńcu
Zamojskich |
Zwierzyniec Zamojskich powstał w 1593, cztery lata po
założeniu Ordynacji. Prawdopodobnie już na początku XVII
wieku, funkcjonował jako letnia rezydencja rodziny
Zamoyskich. Zalążkiem osady był dwór myśliwski zbudowany nad
stawem. Niedaleko dworu utrzymywany był wielki zwierzyniec
otoczony wysokim płotem, w którym trzymano m.in. jelenie,
sarny, łosie i dziki i dzikie konie. (Wikipedia). |
|
|
RZEŹBA i SZTUKI ZDOBNICZE
|
|
|
|
Symetryczne narzędzia krzemienne wykonywane w miarę postępu
czasu poprzez retuszowanie (kształtowanie krawędzi),
następnie gładzenie, były pierwszymi przemyślanymi formami
przestrzennymi o cechach rzeźbionej bryły. Ryty na skałach i
na przedmiotach mobilnych wykonywane przez pierwotnych
myśliwych oraz figurki kobiet (tzw. Wenus) i zwierząt oraz
artystycznie wykonane i rzeźbione przedmioty używane w
codziennym życiu i w obrzędach kultowych (laski, berła i
miotacze oszczepów) były kolejnymi przykładami potrzeby
wyrażania piękna i okazywania swych zdolności artystycznych.
Ryty naskalne (swoiste reliefy) omówiono razem z malarstwem
prahistorycznym (zakładka „malarstwo i grafika”), traktując
je całościowo, jako działalność artystyczną człowieka
pierwotnego.
Wiele przykładów rzeźby figuralnej pokazano przy omawianiu
pozostałych tematów (pies, Artemida, zamki myśliwskie,
sokolnictwo, łowy królewskie i inne). Niektóre z ciekawszych
i wartych zapamiętania przedmiotów sztuki, prezentuję
ponownie celem kompleksowego przedstawienie tematu. |
|
|
|
|
|
Człowiek z Crô-Magnon,
przedstawiciel gatunku Homo sapiens żyjący w Europie z
ciosem mamuta ozdobionym geometrycznym rytem. |
Słynny paleolityczny rzeźbiony
miotacz oszczepu w wyobrażeniem ptaka znaleziony w
pirenejskiej jaskini krasowej Mas-d' Azil.
Saint-Germain-en-Laye, Musee des Antiquites Nationales. |
Ryt przedstawiający żerującego
renifera wykonany na pałeczce z poroża renifera ( 8.5 cm),
znaleziony w jaskini Kesseler k. Thayngenoch. (12-11 tys.
lat BC). |
|
|
|
|
|
10-centymetrowa figurka bizona sprzed 20 tys. lat,
znaleziona w 2002 roku w Zarajsku (obwód moskiewski).
Wyrzeźbiona została z kości mamuta przez człowieka-artystę kultury kostienkowsko-awdiejewskiej. Znajduję się w Muzeum Historii
i Sztuki w Zarajsku.
Na znaczku po lewej
petroglify z okolic Biełomorska z licznymi wizerunkami ludzi
i zwierząt, scenami polowań i połowu ryb. W sumie
odnalezionych zostało ok. 470 takich obrazów, pochodzących z
IV – I tys. p.n.e. |
|
|
|
Dosiad orła natchnął anonimowego artystę, może także
sokolnika, do stworzenia z kości słoniowej rzeźby „Orzeł i zając”, datowanej na ok. 1400 lat p.n.e., znajdującej się
w Muzeum Archeologicznym w Ankarze (Turcja 2004). |
|
|
Fragmenty wykopalisk mongolskich świadczących o tradycji
sokolnictwa wśród ludów dawnej Azji. |
|
Głowa łosia wykonana w mezolicie (6000 lat p.n.e.) ze steatytu. Otwór na drzewce może świadczyć o noszeniu jej
przez czarownika (szamana) lub przywódcę plemienia. |
|
|
|
|
|
Rytualna laska zakończona łbem łosia (klempy) o długości 14
cm, znaleziona w Šventoji (łot. Sventaja) – dzielnica
Połągi, nad Morzem Bałtyckim, u ujścia rzeki Świętej. Wytwór
kultury narwskiej, typowo myśliwsko-rybacko-zbierackiej. Ta
neolityczna kultura, nazwana od estońskiego miasta Narva,
położonego nad Zatoką Fińską datowana jest od I połowy IV
tysiąclecia do końca III tysiąclecia p.n.e. |
|
|
|
Już w czasach pierwszych cywilizacji w przerwach pomiędzy
kampaniami wojennymi i działalnością państwową władcy
spędzali wiele czasu na polowaniach. Najsłynniejszym
asyryjskim monarchą i myśliwym był Assurbanipal II (883-859
BC) a na ścianach jego pałacu, widniały reliefy
przedstawiające polowania na lwy sprowadzane z Afryki i
wypuszczane z klatek, dzikie woły, osły (onagry), gazele i
inną zwierzynę. Polowania prowadzono z podjazdu, podchodu i
par force z łukiem i oszczepem. Król, jak przystało na
monarchę, polował na groźne zwierzęta, natomiast
towarzyszący mu łucznicy mogli strzelać do ptactwa.
Na znaczku reliefy ze scenami polowań wykute na ścianach
pałacu w Niniwie. |
|
|
|
|
Szczyt potęgi dynastii Achemenidów przypada na czasy
Dariusza I Wielkiego (521 - 485 p.n.e) i jego syna Kserksesa
I. Za ich czasów Iran osiągnął największe rozmiary
rozciągając się od Azji Mniejszej i Egiptu (jako XXVII
dynastia) aż po Indie. Król Dariusz I był zapalonym
myśliwym, osiągnął kunszt myśliwski w polowaniu par force
posługując się łukiem refleksyjnym.
W Muzeum Brytyjskim w Londynie znajduje się pieczęć Dariusza
I (grec. Dareios) wysokości około 3 cm. z napisami w języku
perskim, elamskim i babilońskim, Przedstawia króla w wozie
bojowym podczas polowania na lwy; ponad nim unosi się
skrzydlaty symbol boga Ahura Masda. |
|
|
Srebrna
płytka z 4 wieku n.e. przedstawia Sasanida - króla Szapura
II, Wielkiego (309 - 379) podczas polowania na lwy. Jadący
konno król Persów strzela z łuku refleksyjnego minąwszy lwa.
Wyprzedzenie lwa i strzał do tyłu, zapewniał strzelcowi
wyjątkową pewność trafienia (znaczki Iranu i ZSRR). |
|
|
|
Sztuka
Sasanidów rozwijała się na terenie Iranu ,
sławiła potęgę władców. Najważniejszym dziełem arch. tego
okresu był pałac w Persepolis (518-460 p.n.e.). Oprócz
animalistycznych zdobień architektonicznych pałaców
pojawiały się reliefy ze scenami polowań i doskonale
oddanymi przedstawieniami zwierząt na wyrobach (naczynia
stołowe) z metalu (srebra, brązu).
Po lewej misa z
uchwytem w kształcie łba rogacza. |
|
|
|
W Anatolii (tereny dzisiejszej Turcji), miejscu najstarszego
osadnictwa, ludność osiedla Alacahöyük wytwarzała z brązu
znakomite wyroby rzemiosła artystycznego: biżuterię, figurki
świętych jeleni z ok. II tys. p.n.e. - atrybuty boga płci
męskiej, czczonego przez Hetydów. Figurami jeleni zdobiono
sztandary, zakończenia bereł i lasek kultowych, które
uważane były za własność bóstw.
Po lewej jeleń z brązu z 2200 roku p.n.e. wieńczący berło.
|
|
|
Fascynującym ludem byli Scytowie - koczownicy, mieszkańcy
stepów nadczarnomorskich, którzy w mistrzowski sposób
obrabiali metale szlachetne, tworząc arcydzieła sztuki
zdobniczej. Ich wyroby (ozdoby tarcz, naczyń, przedmiotów
codziennego użytku, biżuterii, broni, uprzęży końskich,
aplikacji na ubiorach, tatuaży) ozdabiały głównie: gryfy,
smoki, lwy, pantery, jelenie, byki, sceny z polowań. U
Scytów, podobnie jak w innych kulturach, spotykamy zdobienia
przedmiotów w kształcie zoomorficznym – figury zwierząt są
zniekształcone, stylizowane, niektóre części ciała
przesadnie rozbudowane (w jeleniach scytyjskich poroże ma
nienaturalną wielkość, przekraczającą czasami długość
korpusu zwierzęcia). Jeleń był zwierzęciem poświęconym
Wielkiej Bogini, dzięki czemu miał dla Scytów wielką wartość
duchową jako totem. Według niektórych teorii jeleń jako
święte zwierzę, pełnił rolę medium między światem
niematerialnym i ziemskim. Różnorodność scytyjskich form
artystycznych z wizerunkiem jeleni (zasługuje na oddzielną
prezentację). |
|
|
|
|
|
Po prawej blaszka z wizerunkiem jelenia z IV-III w. p.n.e. |
|
|
|
|
|
|
Ażurowy scytyjski pektorał z IV wieku p.n.e. z kurhanu w
Towsta Mohyła koło wsi Nowoiwaniwka w obwodzie
dniepropetrowskim. Sceny rozmieszczono na 3 pierścieniach.
Na dolnym fryzie znajdują się wyobrażenia dzikich i
wyimaginowanych zwierząt oraz przedstawienia dzików, lwów,
gepardów. Muzeum Narodowe w Kijowie. |
|
|
Złota spinka (V-VI w. p.n.e.) i
medalion (VII w. p.n.e.) z baśniowymi zwierzętami. Wydanie
kazachstańsko-irańskie. |
|
|
Plemiona
zamieszkujące starożytną Persję (Iran) - Achemenidzi,
Sasanidzi, Partowie oraz mieszkańcy stepów nadczarnomorskich
wywodzący się z ludu irańskiego (Scytowie, Sarmaci, Sakowie)
byli mistrzami w jeździe konnej i władaniu bronią białą oraz
łukiem podczas jazdy. Po lewej fragment złotej blaszki
z IV w. p.n.e. ukazującej polującego na zająca Scytę. Po
prawej złoty grzebień z IV w. do naszej ery ozdobiony
scytyjską sceną polowania. |
|
|
|
|
|
|
Achemenidzi założyciele Persji słynęli z wyrobu kunsztownych
przedmiotów z metali szlachetnych. Są one zakończone łbami
lub korpusami dzikich zwierzą, niejednokrotnie baśniowych
uskrzydlonych stworów. Wśród tych wytworów są rytony
(kulawki po myśliwsku).
Wg opinii historyków, kulawki z elementami naturalnego rogu
nawiązywały do starej tradycji łowieckiej, mówiącej, że
myśliwi po zabiciu zwierza wykorzystywali jego rogi do
rytualnego picia wina. Były one używane przez łowców na
całym świecie. Tradycja ta sięga zamierzchłych czasów,
jednak z uwagi na nietrwałość materiału, jakim był naturalny
róg, nie zachowało się ich wiele. Sporo odnalezionych
rytonów perskich, achemenidzkich i scytyjskich zdobią
misternie wykonane gryfy (gryfony – skrzydlate lwy, ale i
skrzydlate lwy z ludzką głową) z wylewką ukształtowaną pod
kątem prostym.
Typowe dla Achemenidów i Scytów lwy są wściekłe, warczące,
niektóre z grzebieniami przebiegającymi wzdłuż grzbietów.
Specyficznym przykładem jest tu postać gryfa, który łączy w
sobie cechy drapieżnego ptaka i lwa. Starcie gryfa ze
zwierzętami symbolizującymi świat ziemski, takimi jak:
jeleń, kozioł górski, koń, czy baran, to alegoryczna walka
życia ze śmiercią, zmaganie żywiołów ziemi i nieba.
Skoro mówimy o kulawkach to warto wspomnieć, ze w muzeum
archeologicznym w Płowdiw znajduje się złoto z Panagiuriszte,
pochodzące z okresu hellenistycznego (IV – III w. p.n.e.),
odkopane w 1949 roku. W skarbie jest m.in. 7 bogato
zdobionych szczerozłotych rytonów, z których cztery mają
kształt zwierzęcy (jelenie, daniele i kozioł) a trzy są w
formie naczyń - głów amazonek. Naczynia są bardzo bogato
zdobione, w tym m.in. wizerunkiem Artemidy. Rytony z
Panagiuriszte Bułgarzy zamieścili kilkakrotnie na znaczkach
pocztowych, oznakach, okolicznościowych monetach, a także w
wielu prospektach zachęcających turystów do oglądania
zabytków kultury. |
|
|
|
|
|
|
Turkmeński ryton z II w. p.n.e.
z wyobrażeniem gryfa. Rytony te stanowią typowe połączenie
form azjatyckich z greckimi. Mili Muzeum. |
|
|
|
|
Uszkodzony ryton w kształcie łba jelenia. Złoto Traków.
Skarb z Panagiuriszte. Rumunia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Celtowie czcili dzika, jako święte zwierzę żyjące w lesie, a ten
stanowił dla nich sferę sacrum - miejsce, w którym śmiertelnicy
mieli szansę spotkać się z czymś nadprzyrodzonym, pochodzącym z
zaświatów. Dziki miały mieć zdolność przemieszczania się między
światem ludzkim i boskim. |
|
|
|
|
|
Celtyckie dziki |
|
W grobowcach Celtów
znajdowano pozostałości po dziczych łbach, później całe figurki.
Większe rzeźby ustawiano na cmentarzach, ale także i w innych
miejscach – pełniły wówczas rolę opiekunów ludzi, bydła, bądź
całego terytorium, zamieszkałego przez Celtów. Celtowie oręż
dziczy uważali za symbol płodności. |
|
|
|
Dakowie, zwani także Getami, byli ludem pochodzenia
trackiego zamieszkałym na terenach lewobrzeżnego Dunaju. W
Carlomanesti ważnym archeologicznym obiekcie kultury
dackiej, znaleziono ponad 100 fragmentów glinianych figurek
reprezentujących zoomorficznymi wilki, dziki, jelenie i
ptaki.
Na całostce przedstawiono statuetkę wilka z 1600 r. p.n.e.
|
|
|
|
|
Zaginiona
misa z Biskupina (kultura łużycka). Ornament na naczyniu
przedstawia polowanie konne (par force) na jelenie. |
W wielu
mitologiach jeleń był przewodnikiem dusz ludzkich (wg Celtów
był nim biały jeleń). Świadczyć o tym może umieszczenie
go na brązowym wózku kultowym z Hallstatt (Austria) z VII w.
p.n.e., znalezionym na cmentarzysku opodal tej miejscowości.
Jelenie rogi uważane były za siedlisko siły
przeciwdziałającej mocy śmierci i nocy. |
|
|
|
|
|
|
|
Kolejną słynną
rzeźbą Artemidy jest posąg autorstwa Leocharesa z Aten z ok.
325 r. p.n.e. Jej marmurowa kopia zwana Artemidą (Dianą) z
Wersalu, wykonana w I lub II w. n.e. została przez papieża
Pawła V podarowana Henrykowi II. Kopie rzeźby wersalskiej
znajdują się m.in. w parku Bora (Kongo), Buenos Aires i w
Archangielsku). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W Dolinie Królów w Tebach w
listopadzie 1922 odkrył Lord Camavon i Sir Howard Carter
grób Tutanchamona (18 dynastia, panował w latach 1336-1327
p.n.e.). Na znaczku polujący faraon. |
|
|
|
Figurki Hummel zostały wykonane przez wytwórcę porcelany
Franza Goebela w 1935 r . Powstały one na podstawie
popularnych pocztówek, na których zakonnica Maria Innocentia
Hummel rysowała postaci dzieci. Wśród popularnych dzieł
porcelanowych byli też mali myśliwi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Myśliwy (1902) dzieło Antona van Wouwa (1862-1945)
holenderskiego rzeźbiarza ojca rzeźby
południowoafrykańskiej. |
Antyczna rzeźba myśliwego (łucznika) z jeleniem. |
Figurka myśliwego Buffalo Billa, pogromcy bizonów.
Muzeum Narodowe w Monako. |
Rzeźby kurpiowskich myśliwych z Puszczy
Zielonej i Białej dłuta Józefa Bacławskiego z Łysych |
|
|
|
|
Sztuka ludowa narodów zamieszkujących tereny Rosji. |
W XVI-XVII w. we wsi Bogorodskoje pod Moskwą
wytwarzano na duża skalę popularne rzeźby z drewna.
Wiele z nich nawiązywało do tematyki
myśliwsko-przyrodniczej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Statuetki łań. |
Dzieła sztuki Jana księcia
Lichtensteina (1910-1975) myśliwego, artysty i naukowca. |
|
|
|
|
|
|
Alikjz Ján Viliam Štróbl
(21 czerwca 1856 - † 13 grudnia 1926) był węgierskim
rzeźbiarzem pochodzenia słowackiego. Był namiętnym myśliwym,
rzeźbił wiele postaci zwierząt, także dla cesarza Franciszka
Józefa. |
|
|
|
|
Pomniki zwierzyny, ozdoby parków, ogrodów i rezydencji
myśliwskich.
Po lewej pomnik żubra postawiony w 1862
r. w Zwierzyńcu w
Puszczy Białowieskiej na pamiątkę polowania cara Aleksandra
II. Wywieziony podczas I wojny światowej do Rosji wrócił w
1924 roku do Polski, ale z woli prezydenta RP Ignacego
Mościckiego został ustawiony w Spale. W Zwierzyńcu myśliwi i
leśnicy postawili replikę żubra, wykonanego z łusek
karabinowych (sztucerowych). Szarvas - po polsku jeleń –
miasto w południowo-wschodnich Węgrzech, w komitacie Békés,
nad Kereszem (dopływ Cisy). Stosownie do nazwy herb i pomnik
nawiązują do nazwy grodu (znaczek Węgier 2 z lewej).
Rzeźba grupy jeleni w parku Sceaux na terenie gminy Sceaux i
Antony we Francji. Byk z łanią w parku spacerowym (Jardin
public) w Phnom Penh (po prawej).
|
|
|
|
|
|
Brązowa rzeźba Alberto Giacomettiego ( 1901-1966) rzeźbiarza
i malarza szwajcarskiego.
Brązowy amulet w kształcie łba gazeli z okresu cywilizacji
afrykańskiej Sao, rozwijająca się między V a XV wiekiem na
terenach dzisiejszego południowo-zachodniego Czadu,
północnego Kamerunu i północno-wschodniej Nigerii, w rejonie
jeziora Czad i rzeki Szari, na południowym skraju Sahary. |
|
|
|
Znaczki spersonalizowane upamiętniające:
a) odsłonięcie 11 czerwca 2016 r. w
Zwierzyńcu pomnika głuszca wykonanego z łusek ofiarowanych
przez myśliwych, głównie okręgu zamojskiego ,
b) wystawę " Głuszec - symbol
zamojskiej organizacji łowieckiej w kolekcjonerstwie".
Pomnik, wystawa i znaczki powstały z inicjatywy zamojskiego
oddziału Klubu Kolekcjonera i Kultury Łowieckiej PZŁ. |
|
|
Popularnymi starożytnymi
rzeźbami były reliefy zdobiące elementy architektoniczne
świątyń i budynków świeckich. Przedstawiały one bogów, sceny
mitologiczne, odtwarzały sceny historyczne, a także sławiły
możnych świata antycznego. Wiele reliefów poświęcono
Artemidzie. |
|
|
|
|
|
Po lewej jeden z
najpiękniejszych fryzów w porządku jońskim, ozdobiony
wypukłym, ciągłym reliefem o długości 160 metrów (fryz
zewnętrzny) o tematyce mitologicznej. Wykonany został w
Partenonie, świątyni poświęconej Atenie. We wschodniej
części fryzu rzeźbiarze przedstawili postacie Posejdona,
Apolla i Artemidy (440-432 p.n.e) |
|
|
W Narodowym Muzeum Renesansu na Zamku d’Ecouen (departament
Val-d'Oise, Francja) znajduje się relief wypukły na płycie
nadkominkowej zatytułowany Diana i Akteon (Carta Maximum po
prawej). Składa się on z trzech scen: Diana w kąpieli (na
znaczku), Akteon z głową jelenia przypatrujący się
Artemidzie i Śmierć Akteona. Relief datowany jest na połowę
XVI wieku. |
|
|
|
|
|
|
Rzeźba Diany (na znaczku) w XIII wiecznym renesansowym zamku
de la Bâtie d'Urfé w departamencie Loire. |
Sceny mityczne z udziałem Diany, Jupitera, Latone na
ścianach i gobelinach (obiciach) w rezydencjach Henryka II, wykonane na
cześć Diany de Poiters. |
|
|
|
|
|
|
|
Płaskorzeźby antyczne z wizerunkami muflonów? i dzików? z
okresu 3000-2500 lat p.n.e. |
Antyczna kamienna pieczęć z wizerunkiem łani i jej
cielęciem. |
Sarkofag Władysława Jagiełły. U postawy zdobią go rzeźby
sokołów i psów myśliwskich. Kraków, Wawel. |
|
|
|
|
Reliefy pokazujące sceny polowań konnych z dzidą na dzika i
lwa. Po prawej kamienna tablica z trackim myśliwym polującym
z psem na dzika (I-IV w.). Na pozostałych 3 znaczkach słynny
Jeździec z Madary polujący na lwa, wykuty w pionowej skale
na wysokości 23 m (Wschodnia Bułgaria), wciągnięty na listę
UNESCO. |
|
|
|
|
Najcenniejszym zabytkiem sakralnym
Włodzimierza nad Klaźmą jest sobór Dmitriewski stojące na
wysokiej skarpie rzeki zbudowany w XII wieku, zbudowany na
planie kwadratu, z trzyczęściowymi fasadami na wszystkie
strony świata i centralną okrągłą wieżą zakończoną złoconą
płaską kopułą z dużym ażurowym krzyżem, słusznie uchodzi za
najpiękniejszą staroruską świątynię zachowaną do naszych
czasów. Cennymi zdobieniami są freski w wapieniu. Na
kopercie relief z XII w. obrazujący bażanta |
|
|
|
|
Relief w bułgarskim Rożeńskim Monastyrze.
Ornament okucia
drzwi z motywem myśliwskim w jednym z pomieszczeń kościoła w Hollola
(Finlandia) |
|
|
|
|
|
Srebrny talerz z motywami sokolniczymi z
IX w. Czechy. |
Naczynie ozdobione
sceną polowania na jelenie
(łanie). Zabytek z Todai-ji - średniowiecznego buddyjskiego
kompleksu świątynnego w japońskim mieście Nara. |
Złota misa zdobiona sylwetkami jeleni z
Zurich - Alstetten. 900 lat p.n.e. |
|
Naczynia zdobione motywami zoomorficznymi. Częstym motywem
był jeleń.
Na stemplu fragment naczynia z osady wczesnoneolitycznej,
kultury kriszańskiej w Csepa, zdobiony ornamentem z
wizerunkiem jelenia (pocz. IV tys., BC). Zbiory: Tessedik
Samuel Museum, Szarvas, Węgry (Jacek Wierzbicki). |
|
|
|
Jadźwingowie czcią otaczali jelenia.
W grobie ich wodza znaleziono klamrę od pasa z wizerunkiem
jelenia. IV w. n. e. |
Klamra pasa z okresu brązu. Polowanie na
jelenia z łukiem i psem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Puchar "Diana w kąpieli",
wykonany z chalcedonu w 1704 roku przez słynnego złotnika
Johanna Melchiora Dindlingera (1664 – 1731) |
Zegar z psami św. Huberta.
Francja ok. 1905 r. Muzeum Zamojskich w Kozłówce. |
|
|
|
|
Brązowa oliwna Lampa z Matary z I w.
p.n.e. Pies poluje na koziorożca. Muzeum w Addis Abebie.
Złoty pierścień Daków I w. p.n.e. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na ilustracji karty beznominałowej
zamieszczono oznaki Polskiego Związku Łowieckiego. Projekt
karty i stempla Krzysztof Mielnikiewicz. |
Na całości pocztowej po lewej "Medal
Zasługi Łowieckiej, a na znaku opłaty obowiązująca obecnie
oznaka PZŁ. |
|
|
|
|
|
|
Kozica - oznaka
Galicyjskiego Towarzystwa
Łowieckiego a następnie Małopolskiego Towarzystwa
Łowieckiego |
Oznaka Klubu Kolekcjonera i Kultury
Łowieckiej PZŁ wg projektu i wykonania Mateusza Krupińskiego.
Znaczek projektował Krzysztof Mielnikiewicz. |
|
|
|
|
|
|
Złoty kufel z motywami łowieckimi. 1690
r. Węgry. |
Dzbanek ze sceną polowania wykonany w
stylu czerwonofigurowym (530-390 lat p.n.e.). |
Naczynie z jeleniem. Sztuka ludowa
Bułgarii. |
Kunszt Majów. Scena polowania na dzbanie. |
|
|
|
Zdobnictwo ludowe. Cylindryczna butelka z
motywem jelenia - 1738 r. |
Kunszt czeskiego rzemiosła
artystycznego. Po lewej puchar kryształowy ze sceną myśliwską, 1720 r. Kufel z rączką w kształcie
charta, połowa XIX w. Muzeum w Lubartowie |
|
W holenderskim Tegelen słynącym z produkcji wyrobów
ceramicznych w miejscowym muzeum oprócz ceramiki użytkowej
znajdują również przedmioty artystyczne, takie jak ozdobne
elementy wyposażenia pieców, posągi religijne, portrety i
ozdobne talerze. Na znaczkach i marginesie bloku przykłady
ceramiki zdobione motywami łowiectwa ludowego (ptasznictwo) |
|
|
|
|
|
Witraże o tematyce myśliwskiej w sali
broni w pałacu królewskim Peleş w miejscowości Sinaia
(Rumunia), u podnóży gór Bucegi. Wzniesiony został w
latach 1873-1883 z polecenia króla Rumunii Karola I. |
Witraż autorstwa H. Clarka,
znajdujący się w uniwersyteckim kościele przy University
College w Clark (Irlandia).
|
|
|
|
|
|
|
|
„Jeździec z sokołem” – malowidło na szkle
w katedrze w Lozannie (po lewej) Św. Eustachy na witrażu w kościele
Mittatharkulam - Tirunelveli w Indiach. Znaczek
personalizowany zaprojektowany przez Krzysztofa
Mielnikiewicza
Lis, malarstwo na szkle. K. Volk. |
|
|
Płytki ceramiczne typu azujeo,
arcydzieła sztuki zdobniczej, stosowane już w starożytności
w krajach arabskich. Muzeum Narodowe Azulejo w Lizbonie.
Na płytkach para jeleni i scena polowania par force,
XVII wiek. |
kliknij by powiększyć |
|
|
|
Piece kaflowe. W pałacach,
nie tylko myśliwskich, piece budowano z ozdobnych kafli.
Znanych jest wiele kominków i pieców zdobionych motywami
myśliwskimi. Na znaczku drugim od prawej, "piec herbowy" w
pałacu Radziwiłłów w Nieborowie ma wbudowane kafle z herbami
o motywach myśliwskich. Są tam herby z motywem lisa, broni
drzewcowej (oszczepów), rogów myśliwskich (zaznaczone
strzałkami). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rzeźba na kości. Od lewej: lapońska kościana łyżka z rosoch
(poroża) łosia (1862), prochownica z 1740 r., uchwyt laski z
kości słoniowej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyroby koronkarskie i hafty z
motywami zoomorficznymi. |
|
|
|
|
Wycinanki. Po prawej wycinanka
kurpiowska wykonana przez Wiesławę Bogdańska z Kadzidła.
Projekt znaczka spersonalizowanego Krzysztof Mielnikiewicz. |
|
|
|
|
|
Pisanki z motywami myśliwskimi.
Po prawej pisanki kurpiowskie autorstwa Kazimierza Bondaryka
z Ostrołęki. Projekt znaczka spersonalizowanego Krzysztof
Mielnikiewicz. |
|
|
|
|
Po lewej kurpiowskie pieczywo
obrzędowe "Nowe latko" i "Byśki". Po prawej kurpiowskie
"wota". Figurki zwierząt i świecę wotywną wykonała Wiesława
Bogdańska z Kadzidła. Znaczki zaprojektował i zlecił K.
Mielnikiewicz.
|
|
|
Krzysztof Mielnikiewicz |
Literatura:
1. Jacek Wierzbicki, Archeologia w Filatelistyce.
http://www.archeofil.pl/.
2. Jacek Wierzbicki, Epoka kamienia w europie znakami
pocztowymi pisana. Wydawnictwo Fundacji Archeologicznej,
Zielona Góra 2012.
3. Jerzy Gąssowski, Sztuka pradziejowa, Encyklopedia
kultur pradziejowych, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
PWN, Warszawa 2001.
4. Josef Iten Bucher, das Jagdsen in der Philatelie.
Schweizerischen Motivsammler - Verein. 1981.
5. Mielnikiewicz Krzysztof. 2008. Filatelistyka źródłem
poznania kultury łowieckiej, jej dokumentowania i
wzbogacania [w] "Kongres Kultury Łowieckiej" Pszczyna
2008". Cianowice, Agencja Reklamowo-Wydawnicza "Ostoja".
5. Wikipedia. Dostęp 31 stycznia 2017 roku.
6. Katalog "Michel" 2004 r.
7. Tadeusz J. Żuchowski, Łowy-ceremoniał-zamek. O
znaczeniu myślistwa dla europejskiej kultury rezydencjalnej
[w] Europejskie Tradycje łowieckie, red. Tadeusz J.
Żuchowski. Wyd. Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa, Warszawa
2013 r.
8. Tadeusz Bernatowicz, Myśliwskie pałace molino da vento
w kompozycji zwierzyńców: miedzy kameralną rekreacją a
elitarną reprezentacją [w] Europejskie Tradycje
łowieckie, red. Tadeusz J. Żuchowski. Wyd. Muzeum
Łowiectwa i Jeździectwa, Warszawa 2013 r. |
|
|
copyright: Krzysztof
Mielnikiewicz |
wszelkie prawa zastrzeżone |
licznik odwiedzin: |
|
|
|
|